søndag 18. april 2010

Etablert

Planen med å oppdatere bloggen oftare gjekk visst i vasken, men men, slik kan det gå.
Vi har no hatt ein vinter i huset og vi er veldig fornøgd. Einaste skår i gleda var ein lekasje på taket som gjorde at vi fekk vatn ned i stua. Årsaken var ein bend i eit avløpsrør som hadde løsna under bygging og som har leke heile tida. Når vi fekk snøsmelting blei det ekstra mykje vatn og det var då lekasjen blei oppdaga. No har vi fått retta feilen og skifta nokre gibsplater i taket og to vegger og fått måla heile stuetaket. No er endeleg at fiksa.



Dinesen gulva har krympa bra i vinter, spesielt når luftfuktigheita var nede i 24%.

Vi har brukt peisen mykje i vinter, den funka veldig bra.







6 kommentarer:

Kristin H sa...

Utrolig fint Trond:)

Trond sa...

Takk Kristin,
Moro med kommentarer frå Uniten :-)

Søstrene Andersen sa...

Heihei!
Så utrolig gøy å komme over bloggen din!!!! Huset deres er fantastisk stilig!!

Min samboer og jeg har kjøpt tomt og begynner å bygge hus nå i disse dager:) Og her var det mange fine detaljer:)

Vi har vært å tittet på Dinesen sitt showroom i Oslo, og venter nå pristilbud. Så at dere hadde kostnader på rundt 90 000. Isj, ganske dyrt, men det er verdt det spør du meg. Gjør store deler av huset!

Men jeg har noen spørsmål som jeg håper du kan svare på..
Trapperammen (stålet), hvor har dere bestillt den fra, og hvor mye måtte dere gi for den? La dere trappetrinnene selv/snekker?

Kan også se at dere har designergulv som det så fint kalles, eller slipt betong, i hallen deres. Hvilken leverandør (maxit?)har dere brukt til det, og hvor stor var utgiften?
Hvor høyt lag med flytmasse/designgulv (mm/cm)måtte dere ha over betongen?

Huset og utsikten deres er bare drømmen! En flott jobb dere har lagt ned i huset!

Håper på svar:)

Vennlig hilsen Lise-Marie

Marianne sa...

Hei! Jeg har vært flere ganger inne og kikket på bloggen din og synes huset deres har blitt nydelig. Skulle akkurat til å spørre om nesten det samme som Lise-Marie: Hvilken leverandør har dere på trapperammen? Vi vurderer også Dinesen på gulv og i trapp i vårt hus nemlig. Jeg lurer også på om du kan skrive litt om erfaringene nå som dere har bodd der litt - jeg leste at du skrev et sted at Dinesen hadde krympet bra i vinter; blir det gliper mellom plankene? Hvordan er det å vaske? Hvordan er det med barnevennligheten/hardheten på dette gulvet?

Vi kan ikke matche dere på utsikten, men jeg ser at stilen på huset deres ligner en del på vårt. Vi har også sett for oss å bruke bewi, betongelementer og å ha vannbåren varme i gulvene. Har også lest at det er ikke mange heltregulv som tåler dette utenom Dinesen. Vet du om noen alternativer?

Trond sa...

Takk for hyggelige kommentarer og beklager udugelig seint svar.
Dinesengolva er vi veldig fornøgd med, men har merka at det krev noko meir vedlikehald enn "tradisjonelt" golv. Sidan det blir tørt inne i husa vinterstid så krev det at man vaska det ofte med spesialsåpe så det ikkje tørka ut, vi har ikkje vore så flinke som vi bør så der er nokre kvistar som har sprukke, utan at det betyr stort. Glippene vi hadde i vinter har begynt å forsvinne no når det er varmare og fuktigare luft ute. Golva er veldig behagelige å gå på, og så absolutt barnevennlege då dei fjøra litt. Parkett er absolutt mykje hardare. Det er ikkje noko problem å vaske dei, eg har som regel tatt den jobben og det går med nokre liter vatn/såpe for golvet sug det til seg. Det gir ei svært god lukt i huset når det er nyvaska, og det ser også svært så bra ut etter vask :-)

Trappa er designa av Elling Ekornes og Stranda Stålvare på Stranda, Sunnmøre har laga den. Trinna er av Dienesen og dei har vi sjølv kappa og skrudd på. Dei er 35 mm tjukke. Sjølve trappa kosta vel ei 60-70 000 + 10-15 000 for trinna om eg ikkje huskar feil. Mao, langt billegare enn ei "ferdigtrapp" for 3 etasjer. Elling sendte ut ambud til fleire stålleverandørar og dei vi valgte, som også var den nærmaste, var under halve prisen enn den dyraste i Oslotraktene.

Golvet i kjellaren er heilt vanleg betong som er slipt. Når man bestill bil med betong så gir man beskjed om at det skal slipast og då veit dei kva slags blanding man skal bruke (størrelse på stein) Men det er altså heilt ordinær betong. Prisen på slipinga var vel 600-700 pr m2 om eg ikkje huskar feil. Golvet er ca 8 cm tjukt og ligg på 30 cm isolasjon, det er altså ikkje noko plate opp på betongen, det ER betongen.

Håper dette svarte litt på det dokke lurte på.

Mvh
Trond

Åpent^hus sa...

Hei Trond
første gang jeg ramla inn her på bloggen din. FOR et lekkert hus dere har fått til. God smak og godt arbeid!!

jeg holder til i nærheten av dere, forresten, jeg og familien min i Åpent hus :)

ser ut som vi deler mye av den samme smaken. men vi har ikke rukket å kommet oss i enebolig ennå! :(

nå skal jeg kose meg å kikke rundt mer her inne.
og så håper jeg det kommer flere innlegg videre. Da kan det nok godt hende at du havner i bloggrollen min :)

sommerhilsen fra
Åpent hus